A szaunázás rendkívül egészséges tevékenység – hacsak nincsenek egészségügyi kizáró okai a szaunahasználatnak. Egy finn közmondás szerint a szaunázás a szegény emberek gyógyszere. Ha valakik, a finnek minden bizonnyal tudják, mit beszélnek: szinte minden családi házhoz (sőt lakáshoz) tartozik saját szauna az északi országban. Nézzük, mik a szaunázás vitathatatlan előnyei:

Méregtelenítés: az izzadással a bőrön keresztül távoznak a testből a káros anyagok. Finn szaunázás közben a hő a bőrt éri (a szauna a levegőt melegíti), ezáltal a hámréteg érhálózata kitágul, felgyorsul a keringés, a pulzus emelkedik. (Infraszauna esetében az infravörös sugarak áthatolnak a bőrön és belülről melegítenek, az izmok keringése így élénkebb, mint a finn szaunázás esetében.)

Relaxáció: a szaunák berendezése, belső környezete remek lehetőséget nyújt a pihenésre, kikapcsolódásra. A kellemes félhomály, a gőz, a forróság segít ellazítani a testet és a lelket egyaránt. A szaunahasználók nagy valószínűséggel tisztában vannak a szaunázás szabályaival, így a legtöbb esetben a csoportos szaunaszeánsz is pihentető élmény.

Javul a keringés: a hőterhelés edzi a szívet, karban tartja a keringést. A külső hőmérséklet emelkedésére a szervezet értágulattal válaszol, azaz a szisztolés vérnyomás (szív összehúzódásakor mért) növekedik, míg a diasztolés vérnyomás (szívverések közötti szünetben mérhető nyomás) csökken. Egy egészséges embernél ez a szaunázás után rövid idővel normalizálódik.

Tisztul a bőr, erősödik az immunrendszer, növekszik az ellenálló képesség, ráadásul elősegíthető a fogyás is. Növelhető a sportteljesítmény, csökken az izomláz, javul az izmok és ízületek mobilitása. Mindezek a jótékony hatások azonban csak teljesen egészséges szervezet esetén realizálódnak. Mint mindennek, a szaunázásnak is vannak hátrányai, pontosabban ellenjavallatai. Erről következő bejegyzésünkből tájékozódhatnak.

Megosztás